Mils leerstrategie onderzoek

Mils onderzoek: persoon kijkt in een boek met een ?

Binnen Het Educatie Centrum bieden wij de MILS aan: Meer Inzicht in LeerStrategieën. Met dit onderzoek krijgen leerlingen (jong en oud) meer inzicht in de manier van leren die het beste bij hen past. Hoe komt informatie het makkelijkste bij jou binnen? Hoe kun jij het beste leren voor toetsen? De MILS biedt duidelijkheid in je individuele leerstrategie.

Door te weten hoe je leert, krijgen kinderen en jongeren meer zelfvertrouwen, betere schoolresultaten en minder stress bij het voorbereiden van toetsen. Sla je informatie goed op door het te lezen? Of juist door het te horen? Kun je goed via plaatjes leren, of komt dit helemaal niet binnen? En het belangrijkste: hoe pas je deze informatie toe en vind je jouw de beste manier van leren? De MILS biedt hierin zekerheid.

Bij iedere MILS afname ontvangt de leerling een persoonlijk verslag van de resultaten en individuele leeradviezen. De MILS duurt gemiddeld een uur en bestaat uit een multimediaal onderzoek en een uitgebreide toelichting hierop, waarbij we aangepast op jouw situatie kijken wat voor adviezen passen. De MILS biedt niet alleen inzicht in de leervoorkeur. Door te weten hoe jij informatie opneemt, kun je beter begrijpen dat een docent, vriend(in) of familielid misschien liever op een andere manier dingen leert. Misschien neemt een kind goed informatie op door te lezen, terwijl voor de ouders luisteren veel beter werkt. Goedbedoelde adviezen kunnen tot spanning leiden, maar met de MILS voelen leerlingen zich erkend.

Het onderzoek is geschikt voor kinderen vanaf 9 jaar en kan ook afgenomen worden bij volwassenen.

Het MILS onderzoek kan ook goed toegepast worden bij thuisonderwijs. Lees hier meer daarover!

 

Ervaring van een student:

"Waarom ik graag de MILS wou laten afnemen was omdat ik er tegen aan liep dat ik niet wist wat voor mij de juiste manier van studeren was. Voor mijn Hbo studie heb ik Mbo gedaan, daar werd weinig aandacht aan de manier van leren besteed. Tevens heb ik ook dyslexie, waardoor de hoeveelheid tekst verwerking op het hbo mij al snel teveel werd.

Uit de MILS kwam dat auditief bij mij het sterkst was. Met dit advies ben ik naar het studeren met functie beperking loket gegaan op school. Tijdens de afspraak heb ik de MILS resultaten voor gelegd en benoemd dat ik graag stappen zou willen ondernemen vanuit de adviezen die Ylva mij had mee gegeven, Alleen dat ik natuurlijk wel hun medewerking hierbij nodig had. Uiteindelijk uit dit desbetreffende gesprek is gekomen dat ze mij verschillende programma’s en artikelen hebben aangeboden om uit te proberen. Dit waren allemaal programma’s en producten auditief gerelateerd. Hierbij kan je denken aan voorleessoftware en een pen waarmee je aantekeningen kan maken maar ook tegelijkertijd geluid kan opnemen. Ik kreeg de vrijheid om colleges op te nemen om vervolgens vanuit deze geluidsopnames verder te kunnen studeren.

Ze waren erg blij met de mogelijkheden die jullie hebben geboden om te onderzoeken wat de juiste leerstrategie is. Verder hebben ze de voorzieningen voor de tentamens aan gepast! (daar ben ik nog wel het aller gelukkigst mee).

Vanaf nu worden mijn tentamens op de computer aangeboden, dit ook met de voorleessoftware. Ook maak ik gebruik van extra tijd, dit is 30 minuten per tentamen extra.

Kort samengevat:  De uitslag was dat auditief mijn sterkste punt was. Hier heeft de hogeschool waar ik aan studeer mij na de MILS handvaten voor aangeboden. Zoals de voorleessoftware, de opname pen.

Wat ik hieraan heb gehad is dat ik erachter ben gekomen wat voor mij de beste manier van studeren is. Voorheen wist ik dit niet, ik probeerde veel maar kwam niet tot het juiste. Het verschil is te merken in de studie stof die beter blijft hangen waardoor ik mij beter kan focussen op de colleges en de resultaten die geleverd moeten worden."